دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید لوستر

سبک و مدل لوستر چگونه باشد؟

سبک و مدل لوستر یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. قبل از بررسی ابعاد فنی لوستر، مشخص کنید که سبک چیدمان منزلتان، سنتی است یا از چیدمان مدرن برای طراحی داخلی و دکوراسیون منزل لذت می‌برید. شاید هم برای اتاق پذیرایی و بخش‌های دیگر منزلتان تلفیقی از سبک مدرن و سنتی را می‌پسندید. در هر حال قبل از شروع فرایند خرید، باید تصمیم نهایی را برای سبک چیدمان گرفته باشید.

اندازه لوستر مناسب فضا چقدر است؟

فضایی کوچک به یک لوستر بزرگ نیاز ندارد. آویختن یک لوستر تاق خواب کوچک به سقف یک فضای بزرگ هم چندان جالب نیست. پس حواستان باشد که تناسب اندازه لوستر با محیط را در نظر داشته باشید. از ابعاد زیبایی‌شناختی هم که بگذریم، روشن کردن تعداد زیادی لامپ در زمانه‌ای که مدام شعار «لامپ اضافی خاموش» سر داده می‌شود اصلا کار درستی نیست. از طرف دیگر، نور کم هم برای اتاق‌های بزرگ، فضا را دلگیر می‌کند. اگر چشم‌ها را هم ضعیف نکند قطعا فضا را گرفته و دلگیر خواهد کرد.

برای اینکه بدانید چه لوستری و با چه ابعاد و اندازه‌ای برای منزلتان مناسب است، متر و معیاری کلی هم وجود دارد:

راه ساده برای تعیین اندازه لوستر این است که طول و عرض اتاق را بر حسب فوت (برای تبدیل متر به فوت ، متر را در ۳.۳ ضرب کنید) با هم جمع کنید. این عدد قطر لوستر شما بر حسب اینچ خواهد بود. برای مثال لوستر مناسب برای یک اتاق ۴ در۳ به این صورت محاسبه می‌شود. (هر اینچ برابر ۲.۵۴ سانتی‌متر است). اینچ ۲۳.۱=۳.۳×(۳+۴) که معادل تقریبی ۶۰ سانتی‌متر است.

این موارد هم به شما در تعیین سایز مناسب کمک می‌کند:

اگر اتاق شما کوچک‌تر از ۳در۳ متر است، عرض لوستر باید بین ۴۳ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد.

اگر اتاق شما حدود ۴در۴ متر است، عرض لوستر باید حدود ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر باشد.

اگر اتاق شما حدود ۴.۵ در ۴.۵ متر است، عرض لوستر باید بین ۶۵ تا ۸۲ سانتی‌متر باشد.

در مورد ارتفاع لوستر هم کافی است ارتفاع اتاق را به ۴ و ۵ تقسیم کنید. مثلا اگر ارتفاع اتاق شما ۳ متر است یکبار آن را به چهار تقسیم کنید و یک بار به پنج. عدد اول ۷۵ سانتی‌متر است و عدد دوم ۶۰ سانتی‌متر. یعنی ارتفاع ایده‌آل لوستر برای اتاق شما بین ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر است.

سقف اتاق، بلند است یا کوتاه؟

قبل از انتخاب لوستر از خود بپرسید که سقف اتاق کوتاه است یا بلند. توجه به این موضوع باعث می‌شود که در صورت بلند بودن سقف مکان مورد نظر به سراغ لوسترهای بلند و چند شاخه بروید. سقف‌های بلند، دست شما را برای انتخاب لوستر باز می‌گذارند؛ لوسترهای بلند و ریسه‌ای از جمله انتخاب‌هایی است که پیش رویتان قرار دارد. اما اگر سقف اتاق کوتاه باشد، چنین لوسترهایی هم نمای نامناسبی پیدا می‌کنند و هم برای تردد افراد قدبلند مشکلاتی به وجود می‌آورند. اگر قدبلند هم نباشید باز هم امکان برخورد اشیای مختلف با سقف و ایجاد حادثه در چنین شرایطی بیشتر می‌شود. لوسترهای سقفی یعنی همان لوسترهایی که به سقف می‌چسبند و بلندی یا شاخه‌های متعدد ندارد بهترین گزینه برای سقف‌های کوتاه هستند.

رنگ لوستر را از چه طیفی انتخاب کنم؟

لوستر از آن دسته لوازمی نیست که مدام برای تنوع عوض شود. پس بهتر است در انتخاب رنگ آن به سراغ گزینه‌هایی بروید که با رنگ‌های مختلف به خوبی هماهنگ می‌شوند. مثلا شاید شما در طی چند سال، پرده‌ها، کوسن، رومبلی و… را عوض کنید اما امکان اینکه فکرتان به سراغ تعویض لوستر بیفتد خیلی کم است. پس بهتر است رنگی را برای لوسترتان انتخاب کنید که به سادگی با عموم طیف‌های رنگی هماهنگ و چشم‌نواز می‌شود.

هدف از خرید لوستر چیست؟

دلتان می‌خواهد خانه‌تان نورباران شود؟ عاشق نور زیادید و در تاریکی دلتان می‌گیرد؟ (به شما پیشنهاد می‌کنیم نور کم غیرسقفی یعنی آباژور را حتما یک بار امتحان کنید تا ببینید نور زیاد آنقدرها هم که فکر می‌کنید پدیده جذابی نیست!)

یا خیلی هم اهل نورانی کردن فضا نیستید اما فکر می‌کنید لوستر اساسا پدیده زیبایی است و در خانه حتما وجودش لازم است؟ اگر نور برایتان مهم است پس به این فکر کنید که لوستری با چند شاخه، نور کافی فضایتان را تامین خواهد کرد. اگر هم دلتان یک لوستر زیبا و چشم‌نواز می‌خواهد حتما به این فکر کنید که برای سبک دکوراسیون خانه‌تان کدام مدل مناسب‌تر است.

چه تعداد لوستر نیاز است؟

انتخاب تعداد لوسترها هم به اندازه فضا بستگی دارد. برای مثال، اتاقی بزرگ و سالنی وسیع به چند عدد لوستر نیاز پیدا می‌کند. البته بحث سلیقه هم در این‌جا شرط است. برای مثال، برخی ترجیح می‌دهند برای فضایی بزرگ، یک لوستر بزرگ و تجملی در مرکز سقف استفاده کنند و برخی دیگر هم ترجیح می دهند که از چند لوستر کوچک‌تر در نقاط مختلف بهره ببرند. برای تزئین اوپِن آشپزخانه یا به طور کلی، قسمت‌هایی از خانه که چند عدد لوستر کوچک در کنار هم، هارمونی و ترکیب زیبایی ایجاد می‌کند هم بحث بزرگی و کوچکی فضا تا حدی کنار گذاشته می‌شود. دراین‌باره در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

لامپ‌های لوستر باید چطور باشند؟

لامپ‌های لوستر نباید مدل خیلی عجیب و غریبی داشته باشند. در این صورت اگر یکی از آنها آسیب ببیند، تهیه نمونه آن سخت می‌شود و جای خالی لامپ مانند دندانی که افتاده باشد، ظاهر لوستر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این هم ایده بدی نیست که در انتخاب نوع لامپ لوستر ترکیبی از لامپ‌های آفتابی و مهتابی را در نظر داشته باشید. می‌گویند تلفیق نور زرد و سفید در یک فضا، روشنایی مناسب‌تری ایجاد می‌کند. در صورتی‌که بیشتر جنبه تزئینی لوستر برایتان اهمیت دارد، انتخاب لوستری با تعداد لامپ‌های کمتر هم منطقی است. بسیاری از خانه‌ها دارای چراغ‌های هالوژنی هستند که در سقف کار گذاشته شده و در نتیجه خلأ نور و روشنایی را به کمک لوستر رفع نمی‌کنند.

خرید لوستر برای اتاق نشیمن خرید لوستر برای اتاق نشیمن

اتاق نشیمن معمولاً فضایی است که بیشتر از دیگر فضاهای خانه مورد استفاده قرار می گیرد؛ تماشای تلویزیون ، مطالعه ، نشستن با هم و چت معمولاً در این قسمت از خانه انجام می شود. ترکیب نور لوستر ، شمشیر و آباژور در اتاق نشیمن می تواند به تنظیم نور و زیباتر شدن فضای این قسمت از خانه کمک کند.

لوسترهای کروی و کروی:

لوسترهایی که به شکل کره یا حجمهای هندسی دیگر ساخته شده اند به فضا جلوه ای مدرن می بخشند و جذابیت آن را بیشتر می کنند. تنوع لوسترها که به اشکال هندسی ساخته شده اند بسیار زیاد است و باید با توجه به ارتفاع سقف ، میزان نور دلخواه و نکاتی که در قسمت های قبل به آن اشاره شد ، از بین مدل های مختلف گزینه دلخواه خود را انتخاب کنید.

لوسترهای فوق العاده:

برای یک اتاق نشیمن و راهرو غیر رسمی ، استفاده از یک طرح فوق العاده نیز ایده خوبی خواهد بود. تنوع طرح های فوق العاده برای انتخاب لوستر برای اتاق نشیمن بسیار زیاد است. لوسترهایی با سایه های متنوع ، میله هایی با لامپ های مختلف و انواع مختلف ایده های خلاقانه طراحان خلاق می توانند اتاق نشیمن شما را زیبا و جذاب کنند. به یاد داشته باشید که رنگ هنگام انتخاب لوستر برای راهرو و اتاق نشیمن نکته مهمی است و باید نسبت رنگ های مکمل یا متضاد را برای فضای خود در نظر بگیرید.

اگر اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری شما از هم جدا نیستند و هیچ دیواری بین دو فضا وجود ندارد ، مهم است که یک لوستر بین سالن و اتاق نشیمن خود قرار دهید. داشتن هر دو جفت معمولاً انتخاب هوشمندانه تری است.

برای اتاق نشیمن لوستر بخرید

چندین گزینه برای انتخاب لوستر برای اتاق نشیمن وجود دارد. به عنوان مثال ، لوسترهای اتاق نشیمن را می توان از سبک ها و مدل های زیر انتخاب کرد:

لوستر مدل لاله:

این نوع لوسترها برای اتاقهایی با دکوراسیون سنتی مناسب هستند. لاله ها معمولاً با دست نقاشی می شوند و طرح های یکسان تأثیر زیادی در پراکندگی نور دارند. لوسترهای لاله معمولاً سنگین و حجیم هستند. قیمت این نوع لوسترها معمولاً از محدوده متوسط ​​تا زیاد تعیین می شود. لوسترهای لاله از مواد مختلفی مانند برنز ، برنج ، نقره یا آب ساخته شده اند.

مدل لوستر کریستالی:

لوسترهای کریستالی برای خانه هایی با دکوراسیون کلاسیک مناسب هستند. این لوسترها مانند لاله ها بزرگ و سنگین هستند و برای سقف های بلند و فضاهای بزرگ مفید هستند. کریستالها تأثیر مثبتی بر بازتاب درخشان نور دارند ، اما اگر گرد و غبار روی آنها بنشیند و تمیز نباشند یا کریستالی که برای ساخت لوستر استفاده می شود تقلبی و ضعیف باشد ، نور منعکس شده کم می شود.

لوسترهایی با لولا یا هود:

لوسترها با لوسترها یا لوسترها با هر شاخه ای از چراغ ، که یک سرپوش مانند لوستر آباژور کوچک را می پوشاند ، بیشتر برای کلاسیک ها مناسب است. این سبک لوسترها که نور را ملایم می کند و از انتشار مستقیم آن جلوگیری می کند ، واقعاً زیبا و چشم نواز است. اگر دوست دارید روی این نوع لوسترها تمرکز کنید ، اما از طرف دیگر نور زیادی را ترجیح می دهید ، باید مراقب باشید که از مواد افزودنی مانند هالوژن و شمع های روشنایی برای جبران کمبود نور مستقیم روی این لوسترها استفاده کنید.

برای اتاق خواب لوستر بخرید

اتاق خواب برای استراحت ، آماده سازی ، آرایش ، مطالعه و غیره استفاده می شود. بنابراین نور موجود در آن نباید زیاد و مستقیماً در فضا پراکنده شود. آینه ها معمولاً در اتاق خواب ها یافت می شوند. بنابراین در اختیار شما یک قدرت کمکی استثنایی برای روشنایی است. شما باید لوسترها و لامپ هایی را برای اتاق خواب انتخاب کنید که فضا را منعکس کنند ، فضا را روشن و جذاب کنند.

لوستر با حباب و کلاه بلند:

اگر اتاق خواب شما دقیقاً با نام آن مطابقت دارد و فقط برای خواب و استراحت استفاده می شود ، بهتر است از لوسترهایی با حباب یا کلاه بلند استفاده کنید ، به طوری که نور بیشتر روی سقف متمرکز شده و نور مستقیم و شدید روی سقف نیفتد. تختخواب در این حالت می توانید برای مطالعه در شب از آباژور یا دیوارکوب استفاده کنید و برای رفع کمبود نور هنگام حضور یا آرایش ، می توانید از هالوژن ها و چراغ هایی که روی میز آرایش نصب شده اند نیز استفاده کنید.

اگر اتاق خواب شما فقط برای خواب نیست و از آن برای کار ، مطالعه و … استفاده می کنید ، بهتر است لوسترهایی با حباب و کلاه رو به پایین خریداری کنید. در این حالت ، نور کافی خواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *