دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

روابط ایران و روسیه دارای امتداد است تقویت روابط دو کشور نیازمند


P style=”TEXT-ALIGN: justify”>محمد فرهاد کلینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به سفر آتی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به روسیه، گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه، بخشی از تقویت نگاه آسیایی است که در دولت جدید شاهد آن هستیم. البته روابط ایران و فدراسیون روسیه دارای امتداد است و ما در دولت‌های گذشته نیز شاهد این روابط بودیم.


این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک اضافه کرد: سند ۲۰ ساله‌ای بین دو کشور در گذشته امضا شده است و اکنون طرفین در حال رایزنی و بررسی مجدد برای تمدید این سند هستند. البته بر اساس گفته سفیر محترم کشورمان در فدراسیون روسیه فعلا در این سفر بنا نیست سندی امضا شود.


کلینی با اشاره به اظهارات سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در مورد این سفر، گفت: این سفر بیشتر یک سفر کاری است و نه یک سفر رسمی و طرفین تلاش می‌کنند نظرات خود را پیرامون مسائل اصلی و راهبردی به یکدیگر منتقل کنند و یک تبادل نظر و تقویت گفت‌وگوی سران دو کشور در چارچوب موضوعات دو جانبه و چند جانبه با معنایابی راهبردی است.


وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه، روابط متنوع، چند بعدی و گسترده‌ است که دارای جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و همچنین نظامی است، افزود: ما در گذشته نزدیک هم شاهد سفر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به روسیه بودیم که در این سفر پیرامون همکاری‌های نظامی دو کشور، تبادل نظر مثبتی صورت پذیرفت و این نیز بخشی از تفاهم مقامات عالی دو کشور از دوره های قبل است.


کلینی با اشاره به محورهای دیدار رئیس جمهور کشورمان با همتای روس خود، گفت: با توجه به ارزش و نقش هر دو کشور در چارچوب شاهراه‌های ترانزیتی و همچنین اقتصاد جهانی، خصوصاً معطوف به اوراسیا و کریدور شمال – جنوب، یقینا در این خصوص تبادل نظر جدی خواهند داشت که می‌تواند به عنوان یک سیاست مثبت و متوازن تعریف شود و کمک کند تا جایگاه و نقش دو کشور در اتصالات  اقتصاد جهانی از یک ارزش بیشتری برخوردار شود.


این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک ادامه داد: طبیعتاً ما شاهد برخی از تحولات در حوزه‌های منطقه‌ای بودیم و در همین راستا بسیار مهم است تا مشارکت طرفین و تبادل نظر پیرامون موضوعات حساس ژئوپلیتیکی تبادل نظر انجام بگیرد و طرفین تلاش کنند تا بتوانند نگاه‌های خودشان را در این بخش مورد ارزیابی قرار بدهند.


 کلینی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بدقت رفتار تاریخی و جدید روسیه در قفقاز را مورد توجه قرار می دهد و اهداف و انتظارات خود را در ابعاد منافع ملی تاکید دارد. روسیه به نقش سازنده ایران در معادلات خاورمیانه و همچنین امنیت سازی در مدیترانه توجه دارد و حافظه روسیه در این باره هنوز زنده است.


وی در ادامه گفت: جدا از بحث موضوعات منطقه‌ای، یقینا در خصوص مسائل مهمی از قبیل انرژی که از  هر دو کشور به عنوان منابع مهم اقتصاد انرژی یاد می‌شوند؛ بسیار مهم است تا دو طرف بتوانند در این خصوص همکاری بهتر را مد نظر قرار دهند. این موضوع می‌تواند کمک کند تا طرفین درک مشترکی در حوزه‌های ثانویه و مناطقی که خواهان جذب بیشتر منابع انرژی هستند را در یک نگاه مشترک و متوازن در استراتژی قیمت انرژی دنبال کنند.


 کشورهای غربی در سال‌های اخیر خود را از فرصت همکاری با ایران محروم کردند


کلینی با یادآوری اینکه کشورهای غربی در طی سالهای اخیر خودشان را از فرصت همکاری با ایران محروم کردند، گفت: این امکان برای کشورهای اروپایی وجود داشت تا بتوانند روابط بهتر و متوازنی را دنبال کنند. اما متاسفانه گرفتار سیاست‌های ترامپیسم شدند و نتوانستند استقلال و مانورها و اقدامات لازم را برای یک همکاری بهتر و قوی‌تر با ایران دنبال کنند.


 وی با بیان اینکه ایران همواره خواهان بهره گیری از منابع انرژی برای تقویت ثبات و پیشرفت بوده است، گفت: اهمیت این موضوع را اکنون آلمان و فرانسه و همچنین دولت آقای بایدن بهتر می داند.


این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک اضافه کرد: از این جنبه، هنوز این فرصت وجود دارد که درک مشترکی برای توازن بین‌المللی مد نظر قرار بگیرد و طرف‌های غربی نگاه مثبت و سازنده‌ای به ایران و فدراسیون روسیه داشته باشند تا بتوانند فرصت‌های جدید را در نظر بگیرند.


 این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: موضوع اوکراین و افزایش قیمت انرژی و کاهش میزان دریافتی منابع گازی از روسیه، باعث شده است که فضای اروپا در خصوص چگونگی تامین منابع انرژی خودش دچار دغدغه و نگرانی شود به همین خاطر لازم است که کشورهای اروپایی در این خصوص با یک سیاست جدید به این عرصه نگاه کنند و از امکانات همکاری مشترک چند جانبه بیشتر استفاده کنند.


کلینی ادامه داد: این موضوع نباید حاصل یک نگاه پراگماتیستی شود؛ بلکه نیازمند این است که خصوصاً در بحث انرژی با توجه به شرایطی که ما در محیط بین‌الملل با آن مواجه هستیم، دارای ثبات راهبردی باشد؛ ثبات راهبردی در بخش انرژی به فرآیندهای تفاهم بین کشورهای موثر و کشورهایی که می‌توانند نقش بسزایی در امنیت انرژی داشته باشند، کمک می‌کند.  


این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک تاکید کرد: همکاری‌های ایران و روسیه می‌تواند یک همکاری دینامیک بر اساس فرآیندی قوی‌تر باشد. آقای پوتین دخالت برخی از جریانات و گرایشات خاص را در روسیه بهتر می‌شناسد و بهتر می‌تواند بررسی کند.


وی با بیان اینکه ایران اکنون پروسه عضویت در سازمان همکاری شانگهای را به ثمر رسانده و همزمان نگاه‌های قوی‌تر و بهتری را در حوزه کشورهای آسیایی شاهد هستیم، تاکید کرد: اینها طبیعتاً نافی همکاری‌های خوب و سازنده در جنوب آسیا نیست و جنوب آسیا می‌تواند نقش قوی‌تری را در این حوزه از خود نشان دهد و در معادلات جهانی به عنوان یک سکو و ستون ژئوپلیتیکی، جایگاه خود را بیش از پیش تقویت کند.


کلینی در پایان خاطرنشان کرد: از این منظر همکاری‌های ایران و روسیه یک عرصه بسیار گسترده است و در نتیجه نیاز به یک نگاه آگاهانه، منسجم‌، پیوسته و مدیریت شده دارد. این نگاه منسجم کمک می‌کند که بتوان مدل ایرانی و مدلی که در چارچوب ایران مستقل و روسیه مقتدر است را تقویت کند.


 این دیپلمات کشورمان گفت: تا آنجا که شناخت دارم، رئیس جمهور محترم جناب آقای رئیسی همواره موافق تعامل برابر و هوشمندانه هستند و با حوصله و جدیت نظرات و پیشنهادات برد – برد را بررسی خواهند کرد و این دیدار می‌تواند در آینده تبدیل به یک هدف عالی برای چندجانبه‌گرایی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای محسوب شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *