دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

کمبود امین اموال موزه ها چه خساراتی به دنبال دارد


P style=”TEXT-ALIGN: justify”>به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، خبر مفقود شدن آلبوم ناصری و بعد از چند ماه پیدا شدن آن در کاخ گلستان، بر نقش و اهمیت امین اموال در موزه های کشور تاکید داشت؛ امین‌اموال آلبوم‌خانه کاخ گلستان اواخر اسفند سال ۹۸ در آخرین انبارگردانی خود متوجه شد که یک آلبوم ناصری حاوی ۱۰۰ قطعه عکس کوچک در قفسه نیست، این موضوع را به مدیر کاخ موزه گلستان اعلام کرد و بلافاصله برای پیشگیری از موضوعات سوء بعدی، اقدامات حقوقی انجام شد. با واحدهای ذی‌صلاح وزارتخانه، پلیس اینترپل و قوه قضائیه نیز در این زمینه مکاتباتی انجام گرفت، حتی مشخصات و تصاویر اثر نیز برای پلیس اینترپل ارسال شد.


کمبود «امین اموال‌» موزه‌‎ها چه خساراتی به دنبال دارد؟


خبر پیدا شدن این آلبوم در مرداد سال ۹۹ از سوی آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اعلام شد و گفت: در کنترل، بازبینی و سرشماری حساب اموال (انبارگردانی رسمی) آلبوم‌خانه کاخ گلستان، این آلبوم که در قفسه‌ها جابه‌جا شده بود، پیدا شد. این اتفاق سبب شد، ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی وقت پیشنهادهایی را برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی مطرح کند.


در بخشی از این نامه آمده است: دانش امنای اموال موزه ها را در حوزه قوانین بالا ببرید و توجه کنید که رعایت دقیق محدودیت تعداد آثار فرهنگی-تاریخی در اختیار امنای اموال طبق مندرجات آیین نامه و دستورالعمل‌های پیوست آن می‌تواند عامل موثری برای جلوگیری از ایجاد مشکلات و مسائل عدیده مانند مفقود شدن آلبوم ناصری کاخ گلستان شود.


به نظر می رسد حجم بسیار زیاد اشیا در اختیار امین اموال سبب این اشتباه و به اصطلاح مفقود شدن این آلبوم شده بود.


کمبود «امین اموال‌» موزه‌‎ها چه خساراتی به دنبال دارد؟


محمدرضا کارگر مدیرکل موزه های میراث فرهنگی در خصوص این موضوع و همچنین اهمیت وظیفه امین اموال در موزه ها با خبرنگار ایرنا گفت وگو کرد.


کارگر با اشاره به کمبود امین اموال موزه ها در کشور گفت: اکنون تنها ۱۵۰ امین اموال در موزه های زیر نظر میراث فرهنگی مشغول به کار هستند که بیشترین آنها در آستانه بازنشستگی قرار دارند و ما درخواست جذب ۳۵۰ امین اموال را اعلام کرده‌ایم که امیدوارم با آن موافقت شود.


وی در خصوص اتفاق گم شدن آلبوم ناصری در کاخ گلستان گفت: بر اساس ‌دستورالعمل‌های موجود، هنگامی که امین اموال این آلبوم را مشاهده نمی کند به مدیر کاخ اطلاع رسانی کرده و پس از آن دیگر مقامات مربوطه در جریان این اتفاق قرار می گیرند، تا احتمال سرقت را نیز بررسی کنند. ‌


کارگر گفت: به نظر می رسد تعدد اشیا در اختیار امین اموال سبب این موضوع شده بود، که امین اموال نتوانسته این آلبوم را مشاهده کند در حالی که آلبوم مفقود نشده بود.


مدیرکل موزه های میراث فرهنگی گفت: این اطمینان را به مردم می دهیم که امانتدار خوبی برای موزه‌های کشور هستیم و از تمام توانمان برای حفاظت از میراث تاریخی کشور استفاده می کنیم. تجربه تاریخی نشان داده که گم شدن یک اثر تاریخی در موزه ها اتفاقی نادر در ایران است.


تجربه تاریخی نشان داده که گم شدن یک اثر تاریخی در موزه ها اتفاقی نادر در ایران است


وی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات در رسالت موزه داری حفاظت از آثار موزه است، گفت: حفاظت نیز به دو بخش حفاظت فیزیکی و شیمیایی تقسیم می شود همچنین پژوهش معرفی آثار در موزه ها، از جمله دیگر رسالت‌های موزه است.


کارگر گفت: اساس کار موزه ها مستند کردن اشیا داخل موزه است که وظایف امین اموال است. پس از ورود و ثبت اشیا آثار موزه ای تحویل امین اموال می شود. حتی اگر آن شیء تاریخی به صورت موقت به موضوع وارد شود نیز تحویل امین اموال موقت و یا عبوری می شود و صفر تا ۱۰۰ حفاظت از اموال در اختیار امین اموال موزه می شود.


وی گفت: مدیر موزه و دیگر نهادهای نظارتی نیز تنها با اجازه و حضور امین اموال مجوز داخل و یا خارج کردن اموال موزه ای را دارند و هیچ فردی به جز امین اموال اجازه خارج کردن اشیا را از موزه نخواهد داشت.


به گفته وی مدیر موزه و دیگر نهادهای نظارتی بر روی فعالیت های امین اموال نظارت می کنند.


کارگر افزود: مقام عالی وزارت و رئیس جمهور نیز حتی برای مدت یک ساعت هم نمی‌تواند شیء تاریخی را بدون حضور امین اموال در اختیار داشته باشد، زیرا امین اموال مسئول اصلی در نگهداری اشیا موزه ای است.


مدیرکل موزه های میراث فرهنگی گفت: مجاورت امین اموال با اشیا تاریخی و پژوهش روی آنها سبب می شود که آنها کارشناسان برجسته آن حوزه نیز قلمداد شوند.  


وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دوره‌ ای خبرهایی مبنی برای خروج تعداد زیادی از آثار تاریخی از یکی از موزه‌های کشور در رسانه‌ها منتشر شد، گفت: این خبر دروغ محض بود؛ چون امکان ندارد آثاری بدون حضور امین اموال از موزه خارج شود و این خبر بیشتر مربوط به موضوعات سیاسی آن دوره از کشور بود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *