دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

جلوگیری از تولد دومین جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از پیشگیری تولد دومین جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در نیشابور خبر داد.


حامد جز جلالیان در همین زمینه عنوان کرد: بیماری تالاسمی بتا از شایع‌ترین بیماری‌های ژنتیکی ارثی در ایران است و در تمام نقاط کشورمان به صورت پراکنده وجود دارد اما در حاشیه دریای خزر و خلیج فارس شیوع بیشتری دارد.


وی افزود: این بیماری در اثر ازدواج زوج ناقل تالاسمی بروز کرده و در ماه‌های اول زندگی علامتی ندارد و در فاصله ۳ تا ۱۸ ماهگی علائمی مثل بی‌قراری، رنگ‌پریدگی، ناتوانی در شیر خوردن، اختلال در رشد، بزرگی کبد و طحال به وجود می‌آید و به دلیل سرعت زیاد تخریب گلبول‌های قرمز، فعالیت مغز استخوان زیاد شده و علائمی مثل کلفتی استخوان‌های صورت، جعبه‌ای شکل شدن جمجمه و فرورفتگی ریشه بینی، ایجاد می‌شود.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: در این بیماران عمر گلبول‌های قرمز خون کاهش یافته و به دلیل کم‌خونی شدید نیازمند تزریق دوره‌ای خون است.


همچنین مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر در این زمینه گفت: تمامی زوجین ناقل و مشکوک پرخطر از نظر بتا تالاسمی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ماهیانه مراقبت و پیگیری شده و در هر بارداری، آزمایش تشخیص ژنتیک جنین انجام می‌شود.


دستجردی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۵ مورد آزمایش تشخیص ژنتیک جنین انجام شده که دو مورد جنین مبتلا گزارش شد و با رضایت والدین و تشکیل کمیسیون پزشکی، سقط قانونی بر اساس ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت انجام شده است.


وی اظهار کرد: در برنامه پیشگیری از بروز بتا تالاسمی ماژور زوجین در هنگام ازدواج، غربالگری می‌شوند و در صورتی که هر دو مشکوک به بتا تالاسمی مینور باشند مورد بررسی تکمیلی قرار گرفته و در صورت تأیید نتایج، مشاوره و آزمایشات تشخیص ژنتیک مرحله اول انجام تا جهش ژنتیکی در خانواده معلوم شود.


بنا بر گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت نیشابور، دستجری تأکید کرد: باید زوج ناقل، در هر بارداری مراقبت و آزمایش تشخیص ژنتیک مرحله دوم (جنین) انجام دهد تا وضعیت سلامت جنین مشخص شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *