دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

کمیته امداد هیچ چیز پنهانی ندارد و یکی از سالم ترین نهادهاست

ایسنا/اصفهان مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با تاکید بر اینکه کمیته امداد یکی از سالم‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین نهادهای کشوری است، گفت: کمیته امداد نهادی است که هیچ چیز پنهانی ندارد، توانمندسازی رویکرد اصلی کمیته امداد در خدمت به خانواده‌های نیازمند است،خانواده‌های بسیاری در ایام پایانی سال چشم‌انتظار هستند.


کریم زارع، امروز، دوشنبه ۱۴ اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس کمیته امداد و هفته احسان و نیکوکاری، اظهار کرد: کمیته امداد نهادی است که هیچ چیز پنهانی ندارد و تمام هزینه‌های اجرایی آن از حاکمیت تأمین می‌شود، کمیته امداد واسطه‌ای بین مردم و خیران است تا حمایت‌های خیران با حفظ کرامت به دست نیازمندان برساند، کمیته امداد در تمامی اقدامات خانواده‌ها را در نظر می‌گیرد و برای ایجاد مشاغل خانگی به ویژه برای زنان سرپرست خانوار تلاش میکند.


وی با بیان اینکه خانواده‌ها در مسائل مرتبط با کمیته امداد مشارکت و کمک می‌کنند تا مشکلات ایجاد شده را خود رفع و به چرخه زندگی ادامه دهند، افزود: کمیته امداد یکی از سالم‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین نهاد کشوری است، خانواده‌های بسیاری در ایام پایانی سال چشم‌انتظار هستند و با پیشرو بودن ماه رمضان نیز همانند گذشته انتظار می‌رود خیران و نیکوکاران در خصوص خدمت‌رسانی به‌خصوص نیازمندان به‌ویژه ایتام و محسنین کمک‌کار باشند.


مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان توانمندسازی رویکرد اصلی کمیته امداد در خدمت به خانواده‌های نیازمند است که در ۱۷ عنوان کلی و ۱۲۰ سرفصل با مشارکت افراد به توانمندی مددجویان در ابعاد فرهنگی و اقتصادی و خروج از چرخه فقر کمک خواهد شد تا به یک درآمد پایدار برسند. مؤثرترین سازمان در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، کمیته امداد بوده، امسال نیز اکرام ایتام و اطعام آن‌ها با همراهی خیران در ماه مبارک رمضان همراه شده است.  


وی با اشاره به اینکه در کمیته امداد خدمات به دو صورت ارائه می‌شود، توضیح داد: در یک بعد خدمات حمایتی و معیشتی که نیازهای حداقلی در درمان، مسکن و معیشت خانواده رفع می‌شود و در یک بعد دیگر خدمات توانمندسازی و ایجاد اشتغال و حمایت‌های دانشجوها و دانش‌آموزان انجام می‌گیرد. در خدمات حمایتی مستمری از حداقل حقوق ۷۶۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شود و حتی خانواده‌ها و افراد تحت پوشش از بیمه سلامت بهره‌مند می‌شوند و هزینه‌های سنگین و صعب‌العلاج را در قالب بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنیم و حدود ۵ هزار بیمار صعب‌العلاج و زمین‌گیر در سطح استان اصفهان وجود دارد.


زارع تصریح کرد: مشاوره‌ها و نظارت‌ها و حمایت‌های این نهاد به‌منظور کمک به پایداری مشاغل و تعریف ما از پایداری شغلی، حداقل حقوق اداره کار است و درصورتی‌که فردی به این درآمد برسد و درآمد او ثباتی نسبی داشته باشد، به‌تدریج حمایت‌های این نهاد از او کمتر و قطع می‌شود.


وی با بیان اینکه تأمین لوازم‌خانگی ضروری خانواده را از دیگر اقدامات کمیته امداد است، گفت: در این راستا ۸ هزار قلم از لوازم ضروری خانه بر اساس اولویت‌بندی و نیازسنجی تأمین شده که در سال جاری ۳ هزار از این اقلام به کمک خیران توزیع شده و نزدیک به هزار و ۵۰۰ قلم نیز طی یک ماه اخیر توزیع می‌شود و برای تأمین اقلام بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان قدم بلندی برداشته شد. البته در راستای ترویج ازدواج آسان در همه‌سال‌ها برای تأمین جهیزیه تلاش شده و در چند سال اخیر ۵ قلم اساسی یخچال، لباس‌شویی، تلویزیون، اجاق‌گاز و جاروبرقی برای نوعروسان تحت پوشش تهیه شده است و در سه سال گذشته نوعروسی که منتظر تأمین جهزیه و پشت نوبت باشد نداریم و تا پایان سال اقلام موردنیاز آنها توزیع خواهد شد.


مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با تأکید بر اینکه ۴۰ درصد سهم اشتغال در کشور و استان را به عهده داریم، افزود: در زمینه مشاوره و استعدادسنجی و نظارت بر ایجاد شغل پایدار به‌ویژه در مشاغل خانگی، صنایع‌دستی، کشاورزی و دامداری حضور پررنگی داشته‌ایم. ایجاد ۱۲ هزار شغل در سال جاری را به عهده داشتیم که ۱۰۰ درصد آن تحقق داشته و اعتباری که تاکنون از طریق سیستم بانکی و دولت برای این امر دریافت شده حدود هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات شغلی بوده و این نشانه تلاش و دغدغه‌مندی برای استقلال مالی خانواده‌ها است. همچنین بحث فرهنگی و آموزشی از دیگر دغدغه‌هاست که ۴۰ هزار دانش‌آموز و ۳ هزار دانشجو تحت پوشش داریم و در زمینه‌های مختلف در تأمین هزینه‌های تحصیلی و لوازم مربوطه و کمک‌هزینه تحصیلی در حد وسع انجام می‌شود.


وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در میل و رغبت افراد برای تحصیل در رشته‌های مهم تأثیرگذار بوده است و شاهد سهم قابل‌توجهی برابر با پذیرفته‌شدن ۷۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و کسب رتبه‌های کمتر از هزار توسط ۱۵ مددجوی تحت حمایت هستیم. دانش‌آموزان در سن کنکور، شناسایی و تحت‌نظر مشاوران این نهاد از حمایت‌های مشاوره‌ای به بهره‌مند می‌شوند، در حال حاضر از میان ۴۳ هزار دانش‌آموز و دانشجوی تحت پوشش این نهاد، بیش از ۱۶۰۰ نخبه در زمینه‌هایی مختلف شناسایی و برنامه‌های ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.


زارع با بیان اینکه حمایت‌های مذکور به شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش کمک بسیاری می‌کند، خاطرنشان کرد: اقدامات ویژه‌ای در خصوص بارگذاری اردوها صورت‌گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به اعزام بیش از ۲ هزار نفر به مشهد مقدس و کمک به تشرف بیش از ۸ هزار نفر به مراسم اربعین در سال جاری اشاره کرد.


وی اضافه کرد: سعی بر این بوده است که با پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه در زمینه‌های مختلف شامل کارگشایی، ودیعه مسکن و اشتغال، خانواده‌ها را به سمتی ببریم که خدمات معوض جایگزین خدمات بلاعوض شوند که این اقدامات برای حفظ کرامت خانواده‌ها و اثربخشی حمایت‌های انجام شده و تأثیر ویژه‌ای داشته است صندوق ولایت در بانک کشاورزی وامی را به خانواده‌ها اعطا می‌کند،  وام‌های ولایت زیر نظر بانک مرکزی قرض‌الحسنه است و تا سقف ۲۰ میلیون تومان کارمزدی دریافت نمی‌شود، سال جاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط این صندوق پرداخت شده است.


زارع با اعلام اینکه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان ودیعه مسکن اعطا شده است که البته این تسهیلات تناسب کمی با نیاز خانواده‌ها دارد و خانواده‌های مستأجر بسیاری هستند که مشکلات عدیده دارند، اظهار داشت: امسال حدود ۶۰ میلیارد تومان درآمد از صندوق صدقات معابر، مغازه‌ها و خانواده‌ها داشتیم که با این میزان نصف مستمری یک ماه را می‌توانیم پرداخت کنیم. اجاره مسکن سالانه رشد تصاعدی دارد و از توان این نهاد خارج است که تمام نیاز خانواده‌های تحت پوشش رفع شود. باتوجه‌ به هزینه‌های سنگین تأمین مسکن در شهرهای بزرگ، عمده خدمات ساخت مسکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است، طی سال گذشته یک هزار و ۴ واحد مسکن روستایی تحویل مددجویان کمیته امداد شد و سال جاری نیز بیش از ۹۴۱ واحد خریداری و احداث شده است که البته تناسبی با نیاز ندارد.


وی در خصوص مسکن مددجویان، تأکید کرد: میزان اعتبار در تعمیرات مسکن حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده است. هزینه‌هایی تحت عنوان اجاره مسکن با سرانه حدود یک میلیون تومان به بعضی خانواده‌ها پرداخت می‌شود و از دیگر حمایت‌های انجام شده، می‌توان به فعالیت در حوزه مسکن و ساختمان به دو شکل ساخت و تعمیرات اشاره کرد.


وی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان از رشد ۴۵ تمامی سرفصل‌ها خبر داد و گفت: شعار محوری حفظ کرامت است و کل هزینه‌های کمیته امداد توسط حاکمیت مشخص می‌شود و ریالی از کمک‌های مردم صرف امور اجرایی نمی‌شود و متناسب با دغدغه‌ها صرف امور خیر می‌شود. علاوه بر روش‌های جذب کمک سنتی، تمرکز بیشتری بر جذب کمک از طریق ظرفیت‌های مجازی داشته‌ایم که در این مسیر نیز توفیقات خوبی حاصل شده است و تمام منابع جذب شده توسط خیران متناسب با خواست و دغدغه خود آن‌ها به دست نیازمندان می‌رسد، کمک‌های مردمی کشور به هیچ کشور دیگری اختصاص نمی‌یابد و کمک‌های مردمی استان اصفهان نیز به استان دیگری ارسال نمی‌شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *